«سردار زارعی» تجهیزات سازمانی ناتو را مهندسی معکوس کرد/ زارعی یک انسان باغیرت، متعصب آگاه و با بصیرت بود
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۵۴۹۵
مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی «جنگ الکترونیک» روایت علیاصغر زارعی به کوشش یحیی نیازی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی «جنگ الکترونیک» روایت علیاصغر زارعی به کوشش یحیی نیازی، با حضور سردار محمد کوثری، سردار علیمحمد نائینی، نویسنده این کتاب و جمعی از فعالان فرهنگی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* نائینی: سردار زارعی یک پاسدار اصیل بود
علیمحمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سخنانی در این مراسم، مهمترین سرمایه انقلاب اسلامی را سرمایههای معنوی و انسان دانست و اظهار داشت: انسانهای بزرگی که در مکتب حضرت امام (ره) تربیت شدند و در تراز انقلاب اسلامی بودند و شخصیت، منش و زندگی آنها تراز انقلاب و زندگی آنها درسآموز بود. انسانهایی که با حرکت انقلاب همواره در حرکت و تلاش بودند و در امتداد انقلاب مجاهدت داشتند و متوقف نبودند و به نیازهای انقلاب در هر مقطعی پاسخ میدادند و تاثیر پیوسته و دائمی داشتند.
وی درخصوص ویژگیهای انسان تراز انقلاب تصریح کرد: انسانهای تراز تا انقلاب چنین بودند که اگر میدان نبرد تغییر میکرد، در همان میدان یک مجاهد تمام معنا در میدان انقلاب بودند و از قدرتهای بزرگ در میدانهای پیچیده و در مواجه با توطئههای پیچیده در میدان و سربلند بود و با فداکاری، شجاعت و وفاداری به انقلاب و ثبات قدم و روحیه شکستناپذیر برای مقابله با هر تهدیدی در میدان بودند و جوشش داشتند چراکه حقیقت انقلاب را درک کرده بودند؛ حقیقتا سردار زارعی چنین بودند.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره نحوه آشنایی با مرحوم علیاصغر زارعی گفت: سال ۱۳۵۸ زمانی بود که سیلی در خوزستان رخ داد و حضرت امام (ره) فراخوان دادند که به بشتابیم. ما بههمراه چند طلبه کاشانی به این جریان پیوستیم. کانون این جریان در ماهشهر و هندیجان بود که ما به ماهشهر رفتیم. این زمان اوج فعالیتهای چپ مارکسیستی در خوزستان بود که کانون آن در آبادان بود. ما نیز نیروی فرهنگی بودیم که برای فعالیت خدماتی رفته بودیم و اواخر سال ۱۳۵۷ با علیاصغر زارعی آشنا شدیم که او مسوول آموزش سپاه آبادان بود.
نائینی سردار زارعی را یک پاسدار اصیل و فعال معرفی کرد و عنوان کرد: در فضایی که نیاز اصلی کشور تحلیل و روشنگری بود، ایشان همواره در رادیو مصاحبه میکرد، اما وی محور فعالیتهای مردمی حزبالله در شهر بود. من مرحوم زارعی را در این حس و حال دیدم، جنگ که شروع شد در کنار شهید جهانآرا و مقاومت برای دفاع از آبادان و ورود به جنگ الکترونیک ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: مرحوم زارعی در مباحث مبارزه فکری با دشمن، امنیتی و علم و فناوری نقشآفرین بود و یکی از چند نفر اصلی سطح راهبردی مخابرات، جنگال و شنود دوران دفاع مقدس بود. همین روحیه ایشان را وقتی که مسوولیتی در بسیج داشتم، در ایشان برای ساماندهی بسیج اساتید دیدیم؛ وی در فتنه سال ۸۸ در کف خیابان و در صحنه همهجا حضور و ارتباط داشت. ایدههای خوبی را در این رابطه پیگیری میکردند و در حوزههای دفاعی و امنیتی و جنگ نرم موثر بود.
* نیازی: «مرحوم زارعی» تجهیزات سازمانی ناتو را مهندسی معکوس کرد
یحیی نیازی نگارنده کتاب «جنک الکترونیک» پیرامون شکلگیری این کتاب گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از چند سال پیش بحث تاریخ شفاهی ردههای تخصصی را مورد توجه قرار داده بود و برخی از این ردهها بهعنوان اولینردهها کار شده بود، اما شکلگیری این کتاب توفیقی بود که بهدنبال انتشار تاریخ شفاهی سردار اسحاقی رخ داد.
وی جنگ الکترونیک را یک رده ناشناخته و گمنام معرفی کرد و افزود: اگر در عملیات والفجر هشت یگانهای دشمن را زیر نظر داشتیم و لشکر گارد را زمینگیر میکردیم کمتر فرماندهی مطلع از فعالیت گروه شنود و عقبه آن بود که توسط نخبگان دانشگاهی صورت میگرفت تا تصمیم سازی در صحنه نبرد صورت گیرد.
نگارنده کتاب «جنک الکترونیک» این کتاب را یکی از جذابترین کتاب این حوزه دانست و مرحوم زارعی را حقخواه، حقگو و حقطلب را معرفی کرد و ادامه داد: مرحوم زارعی در این مسیر از هیچ چیزی ابا نداشتند، چیزی که نمونه آن را در مجلس بارها توسط ایشان دیدیم. کتاب خواستگاه اجتماعی، شرایط کودکی، ماجراهای مبارزاتشان، شهادت برادرشان در دوران انقلاب، بودند. ایشان هم دانشگاهی شهید تندگویان بودند. آقای زارعی اولین نمازجمعه آبادان بعد از انقلاب را برپا میکند و خودشان سخنران پیش از نماز جمعه بودند.
نیازی با تاکید براینکه روایت مرحوم زارعی در این کتب یک روایت کاملا صادقانه بود، ادامه داد: همه راویان صادق هستند، اما صداقت مرحوم زارعی کاملا مشهود است؛ ایشان دستاوردهای زیاد این حوزه را متوجه دیگران میدانست و کمتر به خودشان پرداختند. در موضع جنگ الکترونیک که یک موضوع بسیار پیچیده است، در زمانی که بسیار پیچیده تحریم بودیم و صدام حمایت میشد، تیم مرحوم زارعی و غفاریان یکی از سنگینترین و پیچیدهترین سیستم امنیتی دشمن را خنثی و مورد استفاده قرار دهند. تجهیزات سازمانی ناتو که در اختیار حزب بعث بود، توسط زارعی مهندسی معکوس قرار گرفت و تا بعد از سقوط صدام کسی از شکسته شدن آنها اطلاع نداشت که مجاهدت عظیمی بود. ما تلاش کردیم این ماجرا را با جزئیات از ایشان سوال کنیم و در بسیاری از جلسات با اینکه خودشان فرمانده و مسوول عملیات جنگال بودند، اصرار به حضور دیگر نقش آفرینان این عرصه بودند.
* کوثری: زارعی یک انسان باغیرت، متعصب آگاه و با بصیرت بود
سردر محمد کوثری در ادامه با بیان اینکه سردار زارعی یک انسان خستگیناپذیر بود، گفت: مرحوم زارعی یک انسان خودساخته بود که خودش را برای روزهای سخت آماده کرده بود. ایشان یک پدر بسیار مهربان است درحالی که چنین فکر میشود که نیروهای نظامی چنین نیستند و این مسائل برگرفته از ایمان قوی است.
وی سردار زارعی را یک متخصص در عملیات جنگال دانست و گفت: سردار زارعی از اینکه بسیاری از پیشرفتهای کشور بیان نمیشد ناراحت بود. پیشبینیهای ورود در عملیاتها به پشتوانهها فعالیتهای مجموعه جنگال و شنود بود. ایشان در دانشگاه امام حسین (ع) و مجموعه بسیج اساتید و مجلس یک فرد زحمتکش بود؛ ایشان در مجلس هیچگاه آرام و قرار نداشت و متعهدانه کار میکرد. مخصوصا در دوران دولت نهم و دهم بسیار زحمت کشید. او درباره برجام شب و روز مسائل را پیگیری میکرد که برای نمایندگان روشنگری کند تا بهترین نتیجهها را رقم بزند؛ یک انسان باغیرت، متعصب آگاه و با بصیرت بود که بهدنبال حق و حقیقت بود؛ ایشان در حد شهید است چراکه همه عمر جهاد کردند.
منبع: دفاعپرس
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: علی اصغر زارعی جنگ الکترونیک علی محمد نائینی یحیی نیازی محمد کوثری سازمان ناتو تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علی اصغر زارعی جنگ الکترونیک تاریخ شفاهی سردار زارعی مرحوم زارعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۵۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیرینیها و شگفتیهای کودکان به روایت یک دیدار
به گزارش «مبلغ»، استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان درباره فلسفه نوشته شدن کتاب توحید مفضل که نام دیگر آن دانستنی های شگفت انگیز خلقت است، می نویسد: یک روز «مُفضل بن عُمر جُعفی» از پیروان امام صادق (ع) در مسجد النبی دید که سر و کله شخصی به نام « ابن ابی العوجاء» پیدا شد که به مادیگرایی و بی دینی معروف بود.
در کنار حرم رسول خدا (ص) با دوستانش به گفت و گو نشست و گفت که هنوز نتوانسته معمای شخصیت پیامبر (ص) را حل کند و اعتقاد خود را مبنی بر این که تدبیر و تقدیری در عالم خلقت در کار نیست بیان کرد و مفضل با شنیدن این اهانت ها طاقت نیاورد و او را دشمن خدا خواند و با عصبانیت با او سخن گفت.
ابن ابی العوجاء که مفضل را نمی شناخت، به او گفت اگر از متکلمین هستی، بیا روی اصول و مبانی کلامی با هم بحث کنیم و اگر واقعا دلائل قوی داشته باشی ما از تو پیروی می کنیم و اگر از یاران جعفر بن محمد هستی، بدان که او با ما این گونه سخن نمی گوید. چون او هرگز با ما تندی نمی کند و عصبانی نمی شود. بلکه سخنان ما را با کمال بردباری و متانت گوش می کند و آنگاه با جمله هایی کوتاه و پر مغز خود، چنان راه را بر ما می بندد که قدرت فرار از ما سلب می شود.
روایت یک دیدار و گفت وگو
مفضل به خانه امام صادق (ع) رفت و موضوع را بیان کرد و اینگونه شد که امام ششم در آن دیدار، سلسله دروس توحیدی را در چهار بخش برای او بیان کرد تا در مقابل افراد بی دین بتواند با استدلال پاسخ دهد. حاصل این دیدار مفضل طی چهار روز از صبح تا ظهر، کتابی شد به نام «توحید مفضل» که از جامع ترین بیان ها در حکمت آفرینش است.
عبرت بگیر از وضعیت کودک
امام صادق پس از بیان نکاتی درباره توحید، به آفرینش انسان و شگفتی های کودکان اشاره کرد و فرمود: اگر فرزند، دانا و عاقل متولد می شد، هر آینه دنیا در نظرش بسیار غریب می نمود و حیران می ماند. چون هر چیزی را که می دید، نمی دانست و بر او مسائل عجیب و غریبی از اختلاف شکل های جهان و پرندگان و چهار پایان و غیر آنها و ساعت به ساعت و روز به روز وارد می شد که مانند آنها را مشاهده نکرده بود.
وضعیت نادانی کودک
امام صادق در ادامه به مفضل فرمود: عبرت بگیر برای این وضعیت کودک، از حال کسی که او را اسیر کنند و از شهری به شهری برند و او عاقل باشد مانند فردی حیران که وحشت می کند، با آن که اوضاع شبیه به آنها را بسیار دیده است و کسی را که در کودکی و نادانی اسیر کنند سخن و ادب زودتر می آموزد از کسی که در دانائی و بزرگی او را اسیر کنند. اگر انسان عاقل متولد می شد، خواری در خود می دید. چون متوجه می شد که نمی تواند راه برود و دیگران او را بر دوش می گیرند و در گهواره می خوابانند و بر رویش پتو می اندازند.
شیرینی های کودکانه
آن حضرت همچنین فرمود: اگر نوزاد به صورت انسانی دانا و کامل متولد می شد، آن شیرینی کودکانه را نداشت و لذا اول که به دنیا می آید، نادان و غافل است از آنچه اهل دنیا در آن هستند و اشیاء را ملاقات می کند با ذهن ضعیفی و معرفت ناقص و روز به روز اندک اندک در دیدن هر چیز و ورود هر حال معرفتش زیاد می شود، و به امور غریبه الفت می گیرد و بر احوال مختلف معتاد می شود و به تدریج از حد تأمل و حیرت به مرتبه ای می رسد که به عقل خود تصرّف و تدبیر و چاره امور معاش خود می کند و عبرت می گیرد از احوالی که مشاهده می نماید و به سهو و غفلت مبتلا گردد و به طاعت و معصیت مکلّف می شود.
لذت تربیت کودکان
امام صادق (ع) به مفضل فرمود: اگر نوزاد در حین ولادت عقلش کامل و اعضایش قوی می بود و در کار خود استقلال داشت، حلاوت تربیت اولاد از بین می رفت و مصلحتی که پدر و مادر برای تربیت فرزندان درنظر می گرفتند، محقق نمی شد و بدان حکمتی در این تربیت است که بعد از احتیاج پدر و مادر به تربیت، اینگونه می شد که پدران و فرزندان به یکدیگر الفت نمی گرفتند. زیرا فرزندان از تربیت و محافظت پدر و مادر بی نیاز می بودند. پس در همان ساعت که از مادر متولد می شدند از ایشان جدا می شدند و دیگر کسی پدر و مادر خود را نمی شناخت.
گریه کردن کودکان
گریه کردن کودکان نیز حکمت هایی دارد که امام صادق (ع) به شاگرد خود املا کرده و فرمود: در مغز نوزاد رطوبتی وجود دارد که اگر بماند، دردهای بسیاری مانند نابینایی را ایجاد می کند. پس گریه نوزاد، این رطوبت را از سرش خارج می کند و باعث صحّت بدن و سلامتی چشم هایش می شود. پس اگر نوزاد گریه می کند و پدر و مادر از این منافع آگاهی ندارند و لذا تلاش می کنند تا کودک را ساکت کنند درحالی که نمی دانند گریه برای او بهتر است.
آب دهان کودکان
نکته دیگری که امام صادق (ع) به حکمت آن اشاره کردند، سرازیر شدن آب دهان نوزاد بود که فرمود: آبی که از دهان اطفال جاری می شود و اکثر اوقات سبب دفع رطوبتی می گردد که در ابدان ایشان بماند، هر آینه احداث دردهای عظیم در ایشان نماید. چنانچه می بینی کسی را که رطوبت بر او غالب می شود یا دیوانه ی شود یا به فلج و بیماری هایی دیگر مبتلا می شود. پس خداوند علیم در کودکی مقرر گردانیده که این رطوبت از دهان ایشان دفع شود تا موجب صحت ایشان در بزرگی گردد و خدا بر انسان ها تفضّل کرده تا به حکمت آنچه جاهل هستند، لطف کرده و اگر انسان ها نعمت های الهی را بشناسند، هر آینه به تفکّر مشغول شوند.
این طبیعتی که شما می گوئید...
اینجا بود که مفضل گفت گروهی این موارد را یک مساله طبیعی می دانند و امام صادق (ع) فرمود: از آنان بپرس آیا این طبیعتی که شما می گوئید، علم و قدرت بر این کارها دارد یا نه. پس اگر بگویند که علم و قدرت دارد، پس به خدا قائل شده اند ولی نامش را طبیعت گذاشته اند. چون معلوم است طبیعت را شعور و اراده ای نیست و اگر بگویند که طبیعت دارای علم و اراده نیست، پس معلوم است که این افعال محکم و با اتقان از طبیعت بی شعور صادر نمی شود. پس همانگونه که می دانی خدا همه چیز را با اسباب جاری کند و افراد جاهل بر این اسباب نظر افکنده اند و از مسبب الاسباب غافل شده اند.
کتاب توحید مفضل
کتاب توحید مفضل با ترجمه های گوناگونی منتشر شده و ترجمه های جدید نسبت به سایر ترجمه ها برای نوجوانان مناسب است. برخی هم این کتاب را به زبان کودکانه نوشته اند. در این کتاب مباحثی همچون حکمت آفرینش هر یک از اعضای بدن، چگونگی هضم غذا، شرافت انسان به سایر موجودات، حواس پنج گانه در انسان، ساختمان دل، فواید فراموشی، منافع حیا، شگفتی های حیوانات و طبیعت و همچنین در حکمت وجود ناملایمات و مصیبت ها مطالب متنوعی بیان شده است.